Про всеукраїнський круглий стіл за темою «Військово-патріотичне виховання учнівської та студентської молоді в умовах боротьби за Україну»
7 червня 2022 року в режимі онлайн відбувся круглий стіл «Військово-патріотичне виховання учнівської та студентської молоді в умовах боротьби за Україну».
Організатори круглого столу: Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, Інститут проблем виховання НАПН України, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Комітет з фізичного виховання та спорту МОН України.
Мета круглого столу – обговорення актуальних проблем та перспективи розвитку військово-патріотичного виховання учнівської та студентської молоді в умовах боротьби за Україну.
Пріоритетні тематичні напрями роботи круглого столу:
1. Національна консолідація і боротьба за українську національну ідентичність в умовах війни Росії проти України.
2. Актуальні проблеми і модернізація військово-патріотичного виховання учнівської та студентської молоді в закладах освіти в умовах боротьби за Україну.
3. Зв’язок фізичного виховання учнівської та студентської молоді в закладах освіти з підготовкою до захисту України в умовах сучасних викликів.
4. Домедична допомога юнаків і юнок у підготовці до захисту України.
У круглому столі взяли участь понад 1000 осіб: наукові, науково-педагогічні працівники, депутати, представники Міністерства освіти та науки, Інституту модернізації змісту освіти, Інституту проблем виховання, відповідальні за патріотичне виховання в закладах післядипломної педагогічної освіти, керівники освітніх установ і закладів освіти, учителі, керівники гуртків та інші. Під час круглого столу розглянуто актуальні питання національного, військово-патріотичного виховання молоді в сучасних умовах.
Від КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» взяли участь: старший викладач кафедри виховання й розвитку особистості, кандидат педагогічних наук Г. Вороніна, викладач кафедри виховання й розвитку особистості І. Сіваченко, методист Центру громадянського виховання Т. Горбенко.
З вітальним словом до учасників круглого столу звернувся В. Кремень, президент Національної академії педагогічних наук. У своєму виступі вчений підкреслив важливість підготовки в закладах освіти громадянина, здатного захищати Українську державу,. «Головна перемога – це перемога у цій війні, головний герой – це герой цієї війни», – наголосив пан Василь. Підтримка наших захисників, їх родини дасть можливість використати великий потенціал виховної роботи та створити умови для формування почуття національної пам’яті.
Заступниця міністра молоді та спорту М. Потапенко зауважила, що створення потужної системи національно-патріотичного виховання є питанням національної
безпеки нашої держави та потребує удосконалення нормативної бази з метою врегулювання діяльності всіх інститутів виховання, анонсувала основні напрями реформування предмету «Захист України», зокрема: запровадження гендерного підходу, перегляд історичних та ціннісних наративів, важливість підготовки кадрів, оновлення програм.
У виступі директора Інституту проблем виховання, доктора педагогічних наук І. Беха було узагальнено сучасні науково-методичні підходи до військово-патріотичного виховання зростаючої особистості: необхідність наскрізної патріотичної пропедевтики, одухотворення навчального матеріалу, поєднання пізнавальної діяльності з духовно-моральною, тобто реалізація діяльнісного патріотизму; масове залучення до позакласної та позашкільної діяльності.
Неабиякий інтерес учасників викликав виступ учениці Харківської гімназії №55 Єлісєєнко Дар’ї, яка розповіла про участь юних миротворців школи в заходах з нагоди 20-річчя відзначення Міжнародного дня миротворця в Палаці Націй в Європейській штаб-квартирі ООН.
В. Мокан, народний депутат України, голова підкомітету з питань національно-патріотичного виховання, запропонував учасникам заходу долучитися до обговорення проєкту Закону України про утвердження національної та громадянської ідентичності.
Начальниця відділу науково-методичного забезпечення підвищення якості освіти Інституту модернізації змісту освіти Г. Коломоєць ознайомила учасників круглого столу з результатами опитування дітей щодо визначення рівня розвитку патріотизму та відзначила проблеми, над якими мають працювати педагогічні колективи: подолання формалізму, забезпечення системності, дієвості та використання потенціалу позакласної та позашкільної роботи.
Велика увага приділена військово-патріотичному і національному вихованню молодого покоління, яке відбувається у гуртковій роботі в закладах позашкільної освіти. Так, в. о. директора Українського державного центру національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді А. Лісота у зв’язку з цим наголосив на необхідності збереження мережі закладів позашкільної освіти як ключових суб’єктів національно-патріотичного виховання та їх важливої ролі в умовах війни.
Директор міжнародного благодійного центру національного відродження Т. Гребеняк підкреслив, що 2023 року відзначатиметься 20-річчя Всеукраїнської гри «Джура», яка дає можливість дитині усвідомити себе українцем та створює мотивацію для пізнавальної діяльності.
Багато уваги спікери круглого столу приділили питанням організаційно-методичного забезпечення предмету «Захист України» як важливого чинника у вихованні патріота, громадянина та важливе місце в цьому процесі предмету «Фізична культура».
Про досвід та необхідність створення центрів національно-патріотичного виховання та потенціал гурткової роботи, зокрема, гуртків джур, наголосив В. Поліщук, учитель предмету «Захист України» Нововолинського ліцею №8.
Учасники круглого столу внесли низку пропозицій щодо суттєвої модернізації викладання навчальних предметів, у тому числі «Захист України», «Фізична культура» тощо, а саме: прискорення прийняття Державного стандарту профільної загальної середньої освіти, де особливу увагу приділити військово-патріотичному вихованню, інформаційній компетентності, медійній грамотності, здатності до оборонних дій, надання домедичної допомоги тощо; створення навчальних програм, навчально-методичного забезпечення й підручників нового покоління; розробка типової програми підвищення кваліфікації викладачів предмета «Захист України», розробка короткотривалих курсів підвищення кваліфікації з питань педагогіки для вчителів предмета «Захист України» з числа ветеранів, військовослужбовців, які не мають відповідної підготовки; проведення ретельних наукових досліджень з питань національно-патріотичного виховання.
В умовах військових дій життєво необхідними є знання й навички надання домедичної допомоги. Відзначалося, що вкрай необхідним є швидкий перехід до викладання цих питань з урахуванням нових правил, техніки, технологій тощо. Зазначалося, що навичками надання домедичної допомоги має володіти кожен педагог, незалежно від того, який предмет викладає.
Шановні педагоги! Питання формування в учнівської молоді національної свідомості, честі, гідності, патріотизму, готовності обороняти Українську державу, відповідальності, інфо-медійної грамотності включено до всіх освітніх програм курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників та тематичних спецкурсів, у зміст методичних заходів для різних категорій педагогічних працівників, зокрема, класних керівників та заступників директорів з виховної роботи, керівників ТМО учителів предмета «Захист України». План роботи Школи молодого класного керівника та педагогічної майстерні для заступників директорів з виховної роботи буде відкореговано відповідно до стратегічних напрямів процесу виховання учнівської молоді, що окреслені учасниками круглого столу.
Викладач кафедри виховання й розвитку особистості Інеса СІВАЧЕНКО
Старший викладач кафедри виховання й розвитку особистості, кандидат педагогічних наук Галина ВОРОНІНА
Методист Центру громадянського виховання Тетяна ГОРБЕНКО