Сертифікація від А до Я: що має знати завуч, щоб підготувати педагогів
Стаття про особливості процедури сертифікації педагогічних працівників, вимоги до вчителів та алгоритм проведення сертифікації публікується в межах виконання Меморандуму між Державною службою якості освіти України та Цифровим видавництвом «Експертус»
Надруковано в журналі «Заступник директора школи» № 12/2022 за авторством Нелі ВЕЛИЧКО, в. о. директора департаменту акредитації та моніторингу Державної служби якості освіти України, та Алли КИШИНСЬКОЇ й Оксани СЕМЕНОВОЇ, головних спеціалісток відділу освітніх програм департаменту акредитації та моніторингу Державної служби якості освіти України.
Сертифікація педагогів стартувала в Україні як пілотний проєкт у 2019 році в межах реалізації реформи освітньої галузі «Нова українська школа». Ця процедура запроваджена на виконання статті 41 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII і статті 49 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX (далі — Закон про повну освіту).
Процедура сертифікації здійснюється відповідно до постанови КМУ «Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників» від 27.12.2018 № 1190.
Опікується сертифікацією педагогічних працівників МОН України, а організовують і проводять її — Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) та Державна служба якості освіти України (Служба якості).
За період 2019-2021 рр. в Україні 2632 вчителів початкової освіти успішно пройшли процедуру сертифікації та отримали відповідний сертифікат. Передбачено масштабування сертифікації на інші категорії педагогічних працівників. Тому завуч має добре розумітися на цій процедурі, знати всі її особливості та тонкощі.
Особливості процедури сертифікації
Незважаючи на те, що сертифікація й атестація вчителів наразі існують як дві паралельні процедури, мета сертифікації є принципово іншою — виявити й заохотити педагогічних працівників, що мають високий рівень педагогічної майстерності, володіють методиками компетентнісного навчання, новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню. Сертифікація, з одного боку, спрямована на формування нової генерації вчителів — своєрідних «агентів змін», а з іншого — слугує одним з інструментів зовнішнього оцінювання й удосконалення якості освіти. Розглянемо детальніше особливості процедури сертифікації.
Незалежність
Професійні компетентності учасника сертифікації вивчаються за принципом «вчитель оцінює вчителя». Для цього рандомним способом визначають освітніх експертів — учителів з інших регіонів, які раніше успішно пройшли сертифікацію й підготовку за спеціальною програмою. Саме вони й оцінюють практичну діяльність вчителя. Цей процес відбувається без втручання керівництва закладів освіти й органів управління освітою. Такий підхід забезпечує незалежність і неупередженість процедури сертифікації.
Уніфікованість
Процедура однакова для всіх учасників сертифікації незалежно від регіону, закладу освіти, педагогічної категорії, педагогічного стажу. Це реалізовано у такий спосіб:
• використовують єдиний інструментарій під час зовнішнього оцінювання і самооцінювання професійних компетентностей вчителя, в основі яких — Професійний стандарт за професіями «вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «вчитель закладу загальної середньої освіти», «вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», затверджений наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2020 № 2736 (далі — Професійний стандарт);
• ведеться підготовка освітніх експертів, щоб виробити в них єдиний підхід до використання методики оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації.
Гнучкість
Попри унормованість процедури сертифікації, механізм її реалізації швидко адаптується до соціально-економічних, суспільно-політичних викликів, оновлень освітнього законодавства. Це дає змогу забезпечити повноцінне функціонування сертифікації в умовах пандемії COVID-19 і воєнного стану, а також вивчати готовність педагогів до ефективної роботи в умовах будь-яких змін.
Цілісність
Сертифікація дає змогу всебічно оцінювати професійні компетентності вчителя відповідно до вимог Професійного стандарту на теоретичному та практичному рівнях, а також поєднати самооцінювання педагогічної діяльності та її зовнішнє оцінювання.
Добровільність
Педагоги беруть участь у сертифікації виключно за власним бажанням і можуть відмовитися від участі на будь-якому етапі процедури, повідомивши про це відповідною заявою.
Максимальна цифровізація
Використовувати електронні цифрові продукти й технології, зокрема спеціально розроблені Службою якості, під час самооцінювання й вивчення практичного досвіду роботи вчителя. Це дає змогу вивчати професійні компетентності вчителя у звичних для нього умовах праці, що позитивно впливає на психоемоційний стан педагога та учнів. Процедура гнучко адаптується під особливості освітнього процесу: розклад занять, формат навчання тощо.
Різноплановість результатів процедури
Позитивні результати сертифікації зараховують як чергову (позачергову) атестацію, підтвердження наявної чи присвоєння наступної педагогічної категорії.
Педагогічні працівники, які отримали сертифікат, мають право на щомісячну доплату в розмірі 20% посадового окладу, пропорційно до обсягу педагогічного навантаження протягом строку дії сертифіката.
Сертифікація сприяє формуванню активної вмотивованої професійної спільноти сертифікованих вчителів, готової до трансляції кращих освітніх ідей та практик.
Позитивні результати сертифікації передбачають змогу долучити сертифікованих вчителів до супервізії, освітньої експертизи під час сертифікації, інституційного аудиту, розроблення навчальної літератури, тестових завдань для ЗНО, навчальних, освітніх програм та їх освітньої експертизи тощо.
Таким чином, кожен сертифікований учитель впливає на формування позитивного іміджу закладу освіти. Водночас неуспішне проходження сертифікації не має жодних негативних наслідків ні для закладу освіти, ні для вчителя, оскільки не впливає на результати його чергової (позачергової) атестації, підтвердження наявної чи присвоєння наступної педагогічної категорії, продовження роботи на відповідній посаді.
Вимоги до вчителів
Сертифікацію наразі мають право проходити вчителі початкової освіти, які мають повне педагогічне навантаження на відповідній посаді та стаж педагогічної діяльності не менше двох років, що засвідчено записом у трудовій книжці. З 2023 року планують запровадити сертифікацію вчителів базової середньої освіти.
Учителі мають право безоплатно проходити сертифікацію не частіше ніж один раз на три роки. У разі негативного результату сертифікації участь у наступній сертифікації можлива не раніше ніж через рік.