A A A K K K
людям з порушенням зору
Комунальний заклад
"Центр професійного розвитку педагогічних працівників"
Безлюдівської селищної ради

Готуємося до НМТ із біології, хімії та фізики: ефективні поради від вчителів

Дата: 21.03.2023 12:43
Кількість переглядів: 39

Фото без опису

НМТ-2023 міститиме два обов’язкових предмети – українська мова та математика. Третій предмет можна обрати з-поміж історії України, іноземних мов, фізики, хімії чи біології.

Однак також часу та уваги для підготовки потребують і предмети природничого циклу: біологія, хімія та фізика. Щоб успішно скласти тест, учні мають знати формули, закони, схеми, малюнки тощо. Крім вивчення теорії, також варто потренуватися на тестах.

Своїми порадами поділилися Андрій Самойлов, вчитель біології та хімії Харківської гімназії № 47, переможець Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2022”, Богдан Завидовський, вчитель біології та хімії, фіналіст Global Teacher Prize Ukraine 2021, Павло Віктор, вчитель фізики Рішельєвського ліцею (Одеса), та Пауль Пшенічка, вчитель фізики й астрономії Чернівецького міського ліцею № 1, переможець Global Teacher Prize Ukraine 2017.

БІОЛОГІЯ: ІЗ ЧОГО ПОЧАТИ ПІДГОТОВКУ ТА ЯКІ РЕСУРСИ ВИКОРИСТОВУВАТИ

Структура тесту з біології на НМТ-2023:

  • загальна кількість завдань – 30;
  • з вибором однієї правильної відповіді – 24;
  • на встановлення відповідності (4 з 5 варіантів) – 4;
  • з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів – 2;
  • максимальна кількість тестових балів – 46.

Усі завдання на НМТ відповідатимуть чинній програмі ЗНО з біології, яка складається з п’яти розділів:

  • “Вступ. Хімічний склад, структура і функціонування клітин. Реалізація спадкової інформації”,
  • “Закономірності спадковості й мінливості”,
  • “Біорізноманіття”,
  • “Організм людини як біологічна система”,
  • “Основи екології й еволюційного вчення”.

Богдан Завидовський радить створити чек-лист основних тем, які треба засвоїти і які є проблемними для учнів. Потім пройдені теми позначити як виконані, щоби візуально бачити прогрес.

Перед тим, як розпочати підготовку до НМТ із біології, Андрій Самойлов також рекомендує визначити свій рівень:

  • якщо він зовсім низький, то необхідно почати з базових понять про будову клітини, функції органел, відмінностей між клітинами тварин, рослин та бактерій;
  • потім опрацювати будову, життєдіяльність та різноманітність тварин і рослин (це найоб’ємніший розділ біології);
  • далі можна вивчати біологію людини;
  • насамкінець залишити складні теми молекулярної біології, біохімії та генетики, а також екології та еволюційного вчення.

Приблизно так і виглядає послідовність вивчення матеріалу за шкільною програмою. Якщо ж є певний базовий рівень біології та запас термінології, то краще готуватися в послідовності тем за програмою ЗНО. Також завжди можна звернутися до свого вчителя за поясненнями чи коментарями під час уроків або консультацій”, – радить вчитель.

На його думку, найважчими з біології є теми, де потрібна практика для виконання задач та вправ:

  • задачі з молекулярної біології та генетики;
  • теми пов’язані з клітинними поділами – мітоз і мейоз;
  • обмін речовин та енергії, розділи про біорізноманіття рослин і тварин.

Для опанування цих тем корисними будуть відеозаписи уроків, лекцій, розв’язку типових задач тощо.

Також у тесті з біології є багато малюнків та схем. Щоб найефективніше їх запам’ятати, Андрій Самойлов радить їх замалювати та підписати.

Замальовувати треба майже все: від будови клітин, тканин, органів до плану будови цілого організму, схеми поділу клітин, будови молекул, процесів реплікації, транскрипції, трансляції тощо.

Ботаніку взагалі всю швидко можна вивчити лише так – замальовувати будову квітки, суцвіть, плодів, кореня, стебла, листка й, особливо, життєвих циклів рослин. Це довго, але максимально ефективно”, – поділився вчитель.

Щоби правильно розподілити свій час, він також радить визначити бажаний результат:

  • якщо мета – просто скласти тест на якусь кількість балів, то достатньо регулярно проходити скорочений варіант теми на онлайн-платформах чи у відеокурсах, тренуватися на тестах попередніх років тощо. Для цього буде достатньо одного семестру з підготовкою два рази на тиждень.
  • якщо ж мета – опанувати біологію для подальшого навчання та майбутньої професії, то така підготовка складніша й займає не менше двох років постійного навчання 2–3 рази на тиждень;
  • найкраще скласти такий режим, щоби після опрацювання теми закріплювати її за допомогою тестових завдань, а наприкінці – тренуватися на тестах із біології попередніх років.

Які помилки найчастіше роблять учні в тестах:

  • багато помилок трапляються через неуважність, поспіх, вибір нібито знайомої відповіді, як розповів Богдан Завидовський. Наприклад, у біології вивчають рослину з назвою ягідний тис. У нього немає плодів. Їх можуть мати лише рослини з квітками, яких ягідний тис немає. У завданні потрібно назвати рослину, у якої плід – ягода. Серед варіантів, наприклад, виноград і ягідний тис. Учні в поспіху або просто не знаючи цього, обирають ягідний тис, бо ж у його назві є ягода. Хоча правильна відповідь – виноград;
  • також часто учні пропускають частки “не” в запитаннях;
  • читаючи довгий текст запитання, Андрій Самойлов радить підкреслювати ключові слова, перечитувати, якщо якась частина незрозуміла. Часто, у самому тексті вже є підказки або пояснення, які наштовхують на правильну відповідь;
  • треба зрозуміти, що у вас питають, спробувати дати відповідь (не дивлячись на варіанти), а вже потім аналізувати варіанти вибору.

Хочу підкреслити, що набуття самих знань та певних навичок на розв’язування тестів із біології, ніяк не стосується повноцінного опанування біології. Оскільки біологія – це комплекс складних концепцій та закономірностей, проблем та пошуку варіантів їхнього розв’язку.

Просто вивчити їх не вийде, більша частина матеріалу в біології потребує обговорення, порівняння, формування причинно-наслідкових зв’язків, узагальнення та пошуку відповідей. На жаль, без ментора та групової роботи тут не обійтися”, – розповів Андрій Самойлов.

Ресурси для підготовки до НМТ із біології:

  • за словами Андрія Самойлова, найефективніший спосіб підготовки до НМТ / ЗНО з біології є читання шкільних підручників. Але це потрібно робити повільно, вдумливо, вести короткий конспект, складати схеми. Збірники для підготовки й довідники часом за обсягом інформації такі самі, як і шкільні підручники, або можуть містити зайву чи неперевірену інформацію, або взагалі не містити потрібного;
  • YouTube-канал iLearn UA, онлайн-курс “Автостопом по біології”;
  • сайт MozaWeb, де є цифрові уроки та 3D-сцени, які спрощують сприйняття та розуміння матеріалу;
  • для запам’ятовування різних схем та малюнків Богдан Завидовський радить використовувати сервіс WordWall. Там достатньо лише ввести тему й ресурс знайде до неї різні гейміфіковані завдання;
  • сайт “Всеукраїнської школи онлайн” (ВШО): тут зібрано всі уроки за шкільною програмою, з конспектом, завданнями й тестами наприкінці;
  • тренажер ЗНО за темами й роками.

ХІМІЯ: ЯКІ ТЕМИ НАЙВАЖЧІ ТА ЯК НАВЧИТИСЯ КОРИСТУВАТИСЯ ТАБЛИЦЕЮ ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ

Структура тесту з хімії на НМТ-2023:

  • загальна кількість завдань – 30;
  • з вибором однієї правильної відповіді із чотирьох варіантів – 22;
  • на встановлення відповідності (3 з 5 варіантів) – 2;
  • з короткою відповіддю – 6;
  • максимальна кількість тестових балів – 40;
  • також буде можливість скористатися чернетками та деякими довідковими матеріалами, як-от:
  1. періодична система хімічних елементів (у короткій і довгій формах);
  2. таблиця розчинності основ кислот амфотерних гідроксидів і солей у воді за температури 20–25°C;
  3. таблиця ряду активності металів.

Зміст завдань на НМТ відповідатиме чинній програмі ЗНО з хімії, яка охоплює чотири тематичні блоки: “Загальна хімія”, “Неорганічна хімія”, “Органічна хімія”, “Обчислення в хімії”.

У хімії, за словами Богдана Завидовського, майже всі теми пов’язані між собою. Якщо якусь із тем пропустити, то є ризик порушення змістових зв’язків із наступними темами та розв’язанням задач. Наприклад, якщо учні не знають, як скласти формулу або розрахувати молекулярну масу речовини, вони не зможуть розв’язати більшість задач.

Втім, деякий алгоритм підготовки схожий до біології, як-от визначити свій рівень, поставити ціль, переглянути теми й виокремити найважчі. У кожній із тем треба приділити увагу явищам, законам, теоріям та величинам.

Звісно, з хімії важче підготуватися самостійно. Тому я раджу звертатися до своїх вчителів за порадами, консультаціями, використовувати на максимум час на уроках тощо. Також можна купити невеликий довідник, який ви могли би носити із собою. Наприклад, їдете в автобусі – узяли й почитали якусь тему, щось повторили.

Ще можна підписатися на різні акаунти з підготовки до НМТ із хімії в соцмережах. Кожен раз, як будете гортати стрічку, траплятимуться якісь корисні відео з поясненнями. Але головне – регулярна підготовка до тесту. Кожен день варто приділяти від однієї до двох годин”, – розповів учитель.

Які теми потребують особливої уваги:

  • класифікація хімічних сполук;
  • кислотно-основні взаємодії;
  • кількість речовини, закон об’ємних співвідношень;
  • будова атома й електронної оболонки елементів;
  • також важливо вміти проводити розрахунки за хімічними рівняннями, а для цього треба знати основні формули для розрахунків (їх можна виписати в окремий зошит);
  • важливо вміти користуватися періодичною системою хімічних елементів, адже саме в ній є більшість відповідей на запитання;
  • знати, що таке групи, періоди, що означають числа в ґратках поруч із символами елементів (порядковий номер та маса);
  • водночас важливо знати як назву, так і хімічний символ елементів. Адже в таблиці на НМТ / ЗНО записані лише хімічні символи, а в тексті завдання можуть бути їхні назви.

Щоби запам’ятати формулу, можна скористатися “методом трикутника“. Поділити трикутник на три частини й у кожну з них внести по одному символу з формули.

Також вчитель рекомендує вже на початку самого тестування (поки учні ще не бачили завдань і, відповідно, не почали ще більше нервувати) виписати у вільному місці робочого зошита всі формули, які знаєте. А біля таблиць розчинності записати назви йонів (прості й складні катіони, прості й складні аніони).

Але також важливо ще в процесі підготовки пояснити значення кожної з формул.

Яких типових помилок припускаються учні на тестах із хімії:

  • через поспіх школярі часто неуважно читають завдання. Наприклад, у задачі знайшли атомну масу елемента і вносять отримане число в бланк відповідей. А в запитанні треба було записати кількість електронів. Або ж потрібно було порахувати кількість атомів Гідрогену в зразку речовини, а учні рахують цілі молекули водню. Це вже будуть інші числа. Тобто можна дійсно щиро вірити в правильність своєї відповіді, але отримати 0 балів за завдання. Тому варто бути уважними;
  • також часом абітурієнти неправильно будуть хімічні формули за валентністю елементів. Не знаючи назви хімічної речовини, не можуть поставити індекси, що призводить до помилкових розрахунків;
  • якщо в реакції перед речовиною немає числа (коефіцієнта), діти часто думають, що там стоїть 0. Але насправді це означає, що перед речовиною стоїть число 1. Те саме стосується й індексів у формулах. Наприклад, у формулі H2O треба врахувати, що біля Оксигену стоїть одиниця.

Ресурси для підготовки до НМТ із хімії:

  • сайт “ВШО” з уроками хімії;
  • phet.colorado.edu: тренажер із хімічними рівняннями, будовою атома тощо;
  • ptable.com: інтерактивна періодична система хімічних елементів;
  • тренажер ЗНО за темами й роками;
  • Quizizz: онлайн-платформа з тестами.

ФІЗИКА: ЯК ЗАПАМ’ЯТАТИ ФОРМУЛИ ТА ЧИ ТРЕБА ПИСАТИ ФІЗИЧНІ ДИКТАНТИ

Структура тесту з фізики на НМТ-2023:

  • загальна кількість завдань – 20;
  • з вибором однієї правильної відповіді із чотирьох – 12;
  • на встановлення відповідності (4 з 5 варіантів) – 2;
  • з короткою відповіддю – 6;
  • максимальна кількість тестових балів – 32;
  • буде можливість скористатися чернетками та такими матеріалами:
  1. таблиця префіксів до одиниць SI;
  2. таблиця значень тригонометричних функцій деяких кутів.

Зміст завдань на НМТ відповідатиме програмі ЗНО з фізики, яка охоплює п’ять тематичних блоків: “Механіка”, “Молекулярна фізика та термодинаміка”, “Електродинаміка”, “Коливання, хвилі. Оптика”, “Квантова фізика. Елементи теорії відносності”.

Поради щодо підготовки залежать від рівня знань школярів, переконаний Пауль Пшенічка. Якщо рівень низький, то починати готуватися до тесту з фізики потрібно за два роки (за умови, що учень хоче досягти високого результату).

Також вчитель радить придбати посібник середнього розміру з підготовки до ЗНО / НМТ із теорією, завданнями, прикладами розрахунків тощо. Важливо регулярно займатися за цим посібником, кожного дня відводити 1–2 години для підготовки.

Також Пауль Пшенічка рекомендує учням завести зошит та на кожну тему робити конспект, записувати формули, визначення, розв’язувати задачі. Виписування інформації допомагає краще її запам’ятовувати.

Павло Віктор переконаний, що черпати інформацію можна й зі шкільних підручників.

Не треба докладно перечитувати підручник із фізики за кожен клас. Раджу розподілити підготовку на два етапи: спочатку просто переглянути теми, зміст, визначити, чого ви не знаєте, яка тема для вас складна. Також важливо переглянути визначення, які часто трапляються в тестах. Їх можна записати в окремий зошит і просто вчити напам’ять. Допоможуть вивчати визначення фізичні диктанти за темами.

На другому етапі потрібно ретельніше розглянути основні теми, розв’язувати задачі, робити до них рисунки, виконувати тести з минулих років”, – розповів вчитель.

Також важливо пояснювати значення кожної формули для себе, що означає кожна літера, як-от швидкість, прискорення, напруга тощо. Ще потрібно знати одиниці вимірювання всіх величин, бо вони є в багатьох запитаннях.

У деяких учнів, на думку Пауля Пшенічки, є пробіл у знаннях із математики за 5–6 клас. Наприклад, вони не можуть розв’язати пропорцію чи просте рівняння, не знають значення всіх одиниць вимірювання (кілограми, тонни, сантиметри тощо), префіксів, як-от мілі, міні, мікро, нано тощо.

Яким темам приділити особливу увагу:

  • за спостереженнями вчителів, найважче учням дається механіка, особливо, відносність руху. Тому на цю тему потрібно обов’язково відвести більше часу;
  • також деякі труднощі викликають запитання з теми “Електрика”. Тут треба знати закони постійного струму, аналіз електронних кіл тощо;
  • легше засвоюються оптика, магнітні явища, атомна та ядерна фізика, історія фізики.

Важливо навчитися правильно розв’язувати тести з попередніх років, щоб зрозуміти їхню логіку, переконаний Пауль Пшенічка. Вони допоможуть не тільки визначити рівень, ознайомитися із форматом, а й дозволять розпізнати, у яких темах є прогалини в знаннях і що потрібно ще раз повторити.

Багато тестів можна розв’язати й за допомогою логіки, навіть якщо не знаєш відповіді на запитання. Методом винятку можна відкинути одразу кілька варіантів.

Під час самого виконання тестів, особливо тих, які з короткою відповіддю, Павло Віктор радить звертати увагу на правильне написання відповіді у вигляді числа. “Важливо правильно заокруглити результат. У запитанні, як правило, повідомляють, що потрібно, наприклад, заокруглити до десятих чи сотих. Тож треба уважно читати умову. Адже навіть одна пропущена цифра може призвести до втрати балів. Адже в тестах не дивляться на хід розв’язання задачі, а на результат”, – розповів вчитель.

Корисні ресурси для підготовки до НМТ із фізики:

  • Павло Віктор на своєму YouTube-каналі підготував 43 відеоуроки за всіма темами програми ЗНО з фізики. Кожен урок триває близько години;
  • розв’язувати задачі із конкурсу “Левеня” радить Пауль Пшенічка. Їх публікують за рівнями (початковий, середній та високий) для кожного класу. Спочатку можна розв’язати легші задачі, а на кінець залишити складніші;
  • вищезгаданий “метод трикутника” також допоможе запам’ятати фізичні формули, які складаються із трьох значень;
  • тренажер із тестами попередніх років;
  • сайт “ВШО”.

ЯК УСПІШНО СКЛАСТИ НМТ ІЗ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН: ПОРАДИ ВЧИТЕЛІВ

  • Успішно скласти іспит можна тоді, коли ви знайомі з форматом та неодноразово тренувалися складати тести. Тож розв’язування тестів попередніх років – найкращий спосіб успішної підготовки;
  • не варто відкладати підготовку на травень. Краще готуватися регулярно, приділяючи кожен день трохи часу для одного з предметів;
  • обрати для себе конкретний, але реалістичний результат, якого ви хочете досягти на тесті. Кожного місяця або тижня створювати таку собі симуляцію тесту і фіксувати результати, щоби простежити свій ріст;
  • на тестуванні варто спочатку ознайомитися з усіма завданнями та виконати найпростіші. Не варто “засиджуватися” над одним найважчим завданням, краще приділити йому увагу в кінці тесту, коли більшість роботи буде зроблено. Тобто встановити правильний тайм-менеджмент;
  • уважно та без поспіху перечитувати завдання, підкреслювати в них головне або незрозуміле, звертати увагу на частки “не”;
  • правильно заповнити бланк відповідей (в ідеалі на це потрібно також відвести час, щоб не було поспіху).
  • тренувати логічне мислення та навички математичних розрахунків. Багато помилок трапляється через невміння вибудовувати логічні ланцюжки дій під час розв’язання задач;
  • формули потрібно не просто вчити напам’ять, а розуміти їхнє значення;
  • робити конспект з основними визначеннями, малюнками, схемами, формулами тощо;
  • також знадобиться “свіжий” мозок – виспаний та в доброму настрої;
  • важливо бути впевненим у собі та вірити у свої сили.

Читайте також: “НМТ-2023 vs НМТ-2022: що змінилося?”

Ірина Троян, “Нова українська школа”


« повернутися

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень