A A A K K K
людям з порушенням зору
Комунальний заклад
"Центр професійного розвитку педагогічних працівників"
Безлюдівської селищної ради

Опанування професійних компетентностей: поради для директорів закладів освіти

Дата: 01.06.2023 11:02
Кількість переглядів: 18

Як директору школи приділити увагу власному професійному розвитку? Розповідаємо про виклики й поради щодо опанування ключових компетентностей керівниками закладів середньої освіти.

Раніше підхід до професійного розвитку керівників шкіл був більш формальним: вони просто проходили курси, запропоновані закладами післядипломної педагогічної освіти. Нині до вибудови власної траєкторії професійного розвитку педагоги підходять більш усвідомлено. А це, своєю чергою, вимагає високого рівня рефлексивної компетентності керівників закладів освіти, зауважує завідувачка кафедри педагогіки, психології та теорії управління освітою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, кандидатка педагогічних наук Ірина Унгурян. 

«Упродовж останніх двох років Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області поширює досвід розвитку рефлексивної компетентності та знайомить директорів та педагогів із різними інструментами рефлексивної практики, за допомогою яких можна підкреслити сильні сторони педагога, виявити ті, які вимагають покращення, продумати шляхи вдосконалення власної професійної майстерності». 

Орієнтиром для планування професійного розвитку й підвищення кваліфікації директорами шкіл є професійний стандарт. Він також стане у пригоді й тим, хто планує очолити заклад освіти у майбутньому: за його допомоги можна поступово розвивати професійні компетентності.   

«Підвищення кваліфікації керівників школи відбувається щороку. І саме  професійний стандарт є основою для розроблення чи коригування директором індивідуальної траєкторії розвитку, рефлексії своєї професійної діяльності: що має знати (чи знає) директор, якими компетентностями він має володіти (чи володіє).

Скажімо, лідерська компетентність передбачає здатність керівника позитивно впливати на педагогічний колектив, спрямовувати зусилля колег на досягнення стратегічних цілей закладу освіти. Більшість керівників скажуть: “Я це роблю!”. Але саме професійний стандарт дає змогу подивитися на завдання не з  позиції “роблю-не роблю”, а “Як я це роблю, що я для цього використовую, яких результатів досягаю?”. Саме відповіді на ці запитання допоможуть директорам якісно розробляти чи коригувати індивідуальну траєкторію професійного розвитку», – зазначає начальниця відділу професійного розвитку педагогічних працівників державної установи «Український інститут розвитку освіти» Оксана Федоренко.

Тематики курсів підвищення кваліфікації для керівників шкіл формують два документи: Постанова Кабінету Міністрів України №800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» і професійний стандарт керівника (директора) закладу загальної середньої освіти. Вони окреслюють напрями підвищення кваліфікації директорами шкіл упродовж 5 років, а також містять перелік професійних компетентностей, які вони мають розвивати протягом певного періоду. 

 

Директорка середньої загальноосвітньої школи №95 м. Львова Наталія Приймак активно використовує професійний стандарт у своїй щоденній роботі та рефлексіях. Каже: посада керівника потребує постійного самовдосконалення й саморозвитку.

«Перечитуючи основні моменти, бачу, що деякі навички та вміння вдаються добре. А деякі навпаки доводиться вдосконалювати. Для цього шукаю різні курси, тренінги, постійно спілкуюсь з колегами та досвідченими керівниками. Нині, в період воєнного стану, особливо часто доводиться ухвалювати непрості й нестандартні рішення, адже ніхто з нас не працював у часи війни. Водночас саме вони можуть стати початком оновлення освіти в цілому й дати старт активному професійному розвитку зокрема».

До того, як очолити школу, Наталія Приймак працювала на інших посадах: в обласному управлінні освіти, методичному центрі. Тож професійна підтримка освітянці знадобилася одразу ж. Нею став курс для новопризначених керівників ЗЗСО «Академія ефективного шкільного управління Арі Покки». Там, зокрема, директорка ознайомилася з можливостями використання професійного стандарту.

«На курсі для мене було чимало інсайтів, один із них: директор школи – це не просто менеджер чи адміністратор. Запам’яталося питання Арі Покки: як ви думаєте, яка роль директора у школі? І вразила відповідь: це швейцар – людина, яка відкриває двері для нових знань, нових можливостей, нових ідей, нових нестандартних рішень», – каже Наталія Приймак.

Традиційно можливості для професійного розвитку керівників шкіл створюють заклади післядипломної педагогічної освіти. Вони працюють у трьох напрямах: організовують заходи для формальної, неформальної та інформальної освіти, розповідає Ірина Унгурян. 

«Формальна освіта, а саме курси підвищення кваліфікації, відбуваються постійно. Для участі у навчанні достатньо зареєструватися, вказавши номер і тему модуля, які планує проходити керівник. Зареєструватися можна як до початку, так і протягом календарного року. 

Планування участі у заходах неформальної освіти – усвідомлений вибір самого керівника. Це може бути участь у вебінарах, семінарах, майстер-класах, тренінгах тощо: їхню тематику заклади післядипломної педагогічної освіти пропонують відповідно до нормативного законодавства освітньої галузі та запитів директорів і заступників директорів закладів освіти. 

У межах інформальної освіти керівникам можуть стати у пригоді каталоги, бази даних, списки джерел з того чи іншого напряму, розміщені на електронних ресурсах закладів післядипломної педагогічної освіти. З їхньою допомогою педагоги складають власні електронні бібліотеки з питань, які їх цікавлять». 

Професійний розвиток директорів – це не тільки участь у програмах підвищення кваліфікації, а й самоосвіта, здобуття нових знань і вдосконалення наявних компетентностей. Водночас до вибору програм підвищення кваліфікації слід підходити дуже ретельно.  

«Нерідко у відповідь на питання про пріоритетні знання чи вміння  для професійного розвитку, директори задумуються. Хоча стандарт чітко окреслює все це через  компетентності. Але не завжди вдається підвищити кваліфікацію ще й тому, що компетентності, важливі для директорів, знаходяться поза полем уваги суб’єктів підвищення кваліфікації. Саме тому виокремлені у професійному стандарті знання, уміння й навички доцільно закладати в очікуваних результатах навчання за програмами підвищення кваліфікації. Ще один виклик – це формат навчання. Для директорів важлива  практично орієнтована складова та зворотний зв’язок, можливість почути думку чи досвід колег, що своєю чергою, позитивно  впливають на вдосконалення компетентностей», – каже начальниця відділу професійного розвитку педагогічних працівників державної установи «Український інститут розвитку освіти» Оксана Федоренко.

За словами завідувачки кафедри педагогіки, психології та теорії управління освітою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, Ірини Унгурян, експерти ІППО намагаються швидко реагувати на запити керівників закладів освіти й педагогів.

«Ми розробляємо освітні програми курсів підвищення кваліфікації директорів та заступників директорів закладів освіти, враховуючи напрями й професійні компетентності, зазначені у Постанові 800 та Професійному стандарті керівника закладу освіти. Ці програми складаються з 5 модулів по 30 годин, загалом 150 годин. Чотири з них є фаховими, а п’ятий  стосується створення безпечного освітнього середовища, запровадження інклюзивного навчання або має психологічно-педагогічне спрямування. Керівники закладів освіти вибирають модулі залежно від їх запитів і потреб. 

Також значну увагу директорів та заступників директорів закладів освіти приваблюють курси за вибором, які тривають 15, 10 або 8 годин. Їхня тематика різноманітна й відповідає короткостроковим запитам. Так, 2020 року був популярним курс із застосування цифрових інструментів і моделей змішаного й дистанційного навчання. Пізніше – курс моделювання стратегії розвитку закладу освіти:  навіть керівники, які вже створили власні стратегії, після завершення курсу зауважували, що будуть їх удосконалювати. Також увагу керівників привернув курс про запровадження автономії закладів середньої освіти».

Отримати підтримку щодо розвитку професійної траєкторії можна й у Центрах професійного розвитку педагогічних працівників. Основне завдання центрів – допомога і психологічна підтримка вчителів, консультації щодо професійного розвитку, поширення інформації про можливості підвищення кваліфікації. 

Постійний професійний розвиток важливий для керівників закладів освіти, які прагнуть визнання в управлінській діяльності. Водночас роль організатора – не єдина для директора школи, стверджує експерт фінського проєкту «Навчаємось разом» Арі Покка. 

«Я вважаю, що в кар’єрі директорів мають бути різні рівні. Щоб стати справжнім професіоналом, потрібно в середньому 5-8 років. А вже після цього керівник може розпочинати власний, унікальний, проєкт». 

Ярослава Кобинець

Цей матеріал було створено в рамках Проєкту «Навчаємось Разом» за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Зміст публікації є виключно відповідальністю автора і необов’язково відображає погляди Європейського Союзу, Міністерства закордонних справ Фінляндії.


« повернутися

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень