Універсальний дизайн навчання у роботі вчителя початкових класів
Урок побудований за принципами УДН в початкових класах включає три ключові поняття: мотивація, різноманітність, самовираження. Цілі застосування кожного з принципів УДН дитиноцентричні, а отже покликані організовувати навчання не через передачу знань, а за допомогою дослідження та досвіду. Вони покладаються на певний рівень творчості, який є ключовим компонентом у вирішенні проблем та на спроможність дитини висувати ідеї, формулювати думки, оригінальні точки зору, висловлюватись послідовно, слухати інших. Погодьтесь, це складно, але досяжно. З УДН урок у молодших класах перетворюється на постійну взаємодію, цікаву різноманітність та спільну відповідальність.
Змоделюємо урок для початкової школи за принципами УДН, враховуючи те, що ми навчаємо цифрове покоління.
Приклад УДН уроку з інтегрованого курсу ЯДС у 4 класі до теми «Як ставити досяжні цілі»:
1️⃣ Формулюємо цілі уроку: учні та учениці зможуть ставити досяжні цілі, розвивати навичку усного висловлювання.
2️⃣ Визначаємо перешкоди, наприклад: брак знань із теми, труднощі з розумінням прочитаного, низька навичка самоорганізації.
3️⃣ Розробляємо оцінювання та визначаємо критерії до нього: на початку та наприкінці уроку використовуємо емоційну складову формувального оцінювання, під час роботи на різних етапах уроку підтримуємо діяльність учнів вербально.
4️⃣ Розробляємо методи, матеріали та цифрові інструменти навчання, враховуючи принципи УДН:
✔ Ранкове коло – зворотний зв’язок, налаштування класу, вступ до теми.
✔ Переглядаємо мультфільм «Наполегливе пташеня» (http://surl.li/phegg) та просимо дітей у малих групах обговорити, що хотіло зробити пташеня, яка була його ціль та що допомогло досягнути її.
✔ Організовуємо роботу в парах над текстом «Як ставити досяжні цілі». Після цього пропонуємо визначити яким ще словом можна назвати ціль, які цілі бувають за термінами, що відрізняє їх?
✔ Ставимо ціль – спільна руханка.
✔ Просимо дітей виконати онлайн-вправу для визначення короткострокових та довгострокових цілей.
✔ Працюємо над творчим завданням за шаблоном ментально карти «Мої цілі: на день, на тиждень, на місяць, на рік». Представляємо результати.
✔ Завершуємо урок оплесками собі та один одному.
Варто пам’ятати, щоб здобути успішний досвід впровадження УДН треба рухатися поступово, відпрацьовувати та повторювати на кожному уроці його складові. Не менш важливим є використання цифрових ресурсів, які слугують оптимальним рішенням для задоволення.