Тимбілдінг
Мабуть, ні для кого не є таємницею той факт, що щасливі та задоволені життям учні навчаються краще. Хоча, звісно, серед дітей побутує думка, що школа та щастя – антоніми. Утім, задоволення від відвідування занять складається з багатьох елементів, зокрема, велику роль відіграють стосунки з однокласниками. Але про їхнє формування та позитивний розвиток потрібно дбати. Наприклад, використовуючи вправи та ігри для тимбілдінгу.
Загалом тимбілдинг прийшов до нас із корпоративного світу, але його принципи та підходи легко адаптуються до будь-якої спільноти, зокрема і для школи. І він дійсно має чимало переваг, якими не варто нехтувати, серед яких:
• розвиток навичок співпраці;
• зміцнення впевненості у власних силах;
• підвищення рівня мотивації;
• формування вміння розвʼязувати конфлікти;
• зміцнення дружніх звʼязків.
Окрім того, варто враховувати й той факт, що у подальшому житті більшості з ваших учнів, імовірно, доведеться працювати в команді з іншими людьми. Тож, використовуючи тимбілдинг, ви допомагаєте дітям розвивати важливі для майбутнього життя навички.
Безлюдний острів
Обʼєднайте учнів у групи по 3-5 осіб. Запропонуйте дітям уявити, що вони цією групою випадково опинилися на безлюдному острові. Що вони робитимуть? Аби було простіше, надайте кожній команді переліки предметів, першочергово потрібних для виживання в суворих умовах. Нехай вони вивчать перелік та ранжують вказані предмети за рівнем пріоритетності. Але спочатку кожен учасник має зробити це окремо, а вже потім – діти мають порівняти результати та разом прийти до спільного рішення.
Ця вправа не лише перевіряє, наскільки добре школярі вміють розвʼязувати проблеми, а й допоможе їм навчитися розрізняти особисті та колективні потреби.
Вправа підходить як для онлайн, так і для офлайн формату.
Час для історій
Сядьте разом з учнями в коло та розкажіть, що зараз ви всі разом створите захопливу історію. Підготуйтеся заздалегідь: доберіть різні зображення (предметів, тварин, природи тощо), роздрукуйте та роздайте дітям. І, звісно, залиште одно зображення собі.
А тепер починайте! Ви маєте придумати початок історії, спираючися на зображення, яке отримали. Наприклад, уявімо, що вам дісталося зображення равлика. Тому історія може починатися так: «Одного дня равлик Василь несподівано потрапив під дощ…». Тепер учні по черзі мають продовжити задану сюжетну лінію, згадавши у своїй розповіді отримане зображення. Це може бути новий герой, місця, де відбувається дія, тощо. І так доти, доки не дійде черга до останнього учня. Так разом ви створите складну та неймовірно цікаву історію.
Ця вправа підходить для розвитку навичок спілкування та творчої співпраці.
Що в нас спільного
Обʼєднайте дітей у групи по 4-5 осіб. Учасники кожної групи матимуть 5 хвилин для того, аби поспілкуватися та спробувати знайти щось, що їх обʼєднує. Можливо, вони всі дивляться одне телешоу, або люблять піцу, або грають у футбол, мають домашніх тварин тощо. За 5 хвилин запитайте, чи не потрібно дітям більше часу. Якщо так – то дайте ще 5 хвилин. Якщо ж учні вже знайшли, те, що їх обʼєднує, запропонуйте їм проілюструвати це, створивши прапор своєї команди.
Хай там як, а така розмова, нехай і коротка, допоможе дітям дізнатися більше одне про одного.
Найкраще в нашій школі
Зберіть учнів та розкажіть, що ви чудово знаєте, що далеко не всі вони в захваті від шкільного життя. Втім, замість того, аби жити із цим відчуттям невдоволення, яке псує настрій та шкодить успішності, краще спробувати знайти щось позитивне.
Потім роздайте невеличкі аркуші та попросіть кожного зі школярів як слід подумати й перерахувати три аспекти шкільного життя, які їм подобаються. Тепер обʼєднайте їх у групи по 4-6 осіб (бажано розподілити їх так, аби діти працювали з тими, з ким менше спілкуються, а не з друзями). Нехай вони поділяться своїми думками щодо навчання з іншими учасниками групи, а потім – разом оберуть топ-5 позитивних аспектів зі шкільного життя.
Тепер кожна група оприлюднює свій список (для цього потрібно обрати одного представника від команди). І далі вже представники, але, звісно, під пильним наглядом та із рекомендаціями членів своєї групи, намагаються обʼєднати списки, аби разом виділити топ-10 найкращих моментів шкільного життя.
Ця вправа заохочує кожного шукати позитивне, а не негативне, в будь-якій ситуації.
Режисери
Обʼєднайте дітей у групи по 4-5 осіб та запропонуйте їм уявити себе знімальною командою справжнього фільму. Про що буде стрічка? Вигадайте загальну тему та опишіть її кількома ключовими словами. Це може бути як загальне поняття, наприклад «дружба», так і щось більш конкретне, наприклад «захист навколишнього середовища».
Тепер команди мають створити короткий відеоролик за цією темою. Скільки часу на це варто виділити? Усе залежить від того, як ви уявляєте собі кінцевий результат. Зрештою, сучасні діти чудово справляються із технікою та постійно знімають сторіс, тож можуть впоратися і за пару годин.
Учні мають самостійно розподілити ролі в команді (наприклад, сценарист, режисер, оператор, актор, монтажер). Їм доведеться активно комунікувати, працювати разом, ділитися ідеями, розвʼязувати проблеми, і це чудово.
Потім команди можуть продемонструвати свою роботу всьому класу. Після цього ініціюйте обговорення того, як узагалі учні ставляться до співпраці, які труднощі вони подолали та які уроки вони можуть винести з цього завдання.