Де опанувати цифрові інструменти та шукати ідеї
Торік організація ЮНЕСКО зробила значний внесок у розвиток цифрової освіти й запустила в Україні інноваційний онлайн-курс «Цифровий учитель». Завдяки йому понад 50 тисяч освітян здобули та покращили свої цифрові навички й отримали практичні знання, зокрема щодо керування стресом і влаштування безпечного освітнього середовища. Аби згуртувати педагогів та надати їм професійну й соціально-психологічну підтримку, при курсі була створена Спільнота сучасних учителів.
Під час онлайн-заходу «Спільнота практиків із цифрової педагогіки: чому це важливо та як її побудувати», проведеному в межах проєкту «Цифровий учитель», заступник міністра науки і освіти з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Дмитро Завгородній наголосив: «Ми віримо: вчителі, що пройшли курси цифрової грамотності й почали застосовувати нові освітні продукти, мають змогу обмінюватися досвідом, ділитися зі своїми колегами тими практиками, які вважають ефективними. І саме в цьому постійному обміні досвідом полягає подальший розвиток цифрових навичок».
Зараз десятки тисяч учителів постають перед проблемою організації якісного дистанційного навчання, адже понад 1,9 млн українських школярів продовжують навчатися у віддаленому та змішаному форматах. Тож освітній проєкт від ЮНЕСКО «Цифровий учитель» покликаний допомогти педагогам опанувати сучасні технології. Серед його слухачів – освітяни з усіх регіонів України та за кордоном, від 18-річних студентів педколеджів до досвідчених фахівців. За даними опитувальників, 98 % педагогів визнали, що отримали від навчання користь та нові компетенції, систематизували знання й опанували інноваційні підходи та теми.
Особливості курсу
В основу курсу закладена концепція універсального дизайну навчання, нові підходи до оцінювання і взаємодії з класом та соціально-емоційне навчання. Тут складні теми розкладаються на квести та кроки, якими слухачі рухаються до мети – здобуття нового досвіду навчання у цифровому світі.
На початку кожного квесту встановлюються цілі, зазначаються ймовірні перешкоди та інструменти оцінювань. А наприкінці учасник має проаналізувати свої дії (рефлексія) та перевірити власну компетентність.
Учителі курсу виконують практичні завдання, застосовуючи різні цифрові інструменти.
У програмі курсу детально розглядаються чинники, що впливають на залученість учнів, і надаються відповідні стратегії, які забезпечують інтерес до отримання знань, підтримку зусиль школяра та самоконтроль.
Умовами ефективності дистанційного навчання є своєчасний зворотний зв’язок, наведення успішних прикладів і підтримка однодумців: можливість поставити запитання, поділитися висновками й враженнями. Ось чому при курсі «Цифровий учитель» створили спільноту, яка об’єднала освітян для дієвого впровадження цифровізації, підтримки стійкості, можливості разом долати складнощі.
Наразі спільнота сучасних учителів нараховує понад 14 тисяч учасників. У ній представлені всі освітні галузі, розглядаються важливі питання для початкової школи й освітніх управлінців та психосоціального напряму.
Учасники обмінюються досвідом, обговорюють теми з експертами, після чого впроваджують у свою роботу нові цифрові інструменти та методики. Тренери та експерти Спільноти не лише відповідають на коментарі й запитання, а й проводять тематичні вебінари та конкурси.