A A A K K K
людям з порушенням зору
Комунальний заклад
"Центр професійного розвитку педагогічних працівників"
Безлюдівської селищної ради

Пам'ятка до річниці аварії на ЧАЕС. Методичний матеріал до уроку

Дата: 25.04.2024 09:40
Кількість переглядів: 59

 

5 порад для організації виховної години до Дня пам'яті аварії на Чорнобильський АЕС

Пам'ятка до річниці аварії на ЧАЕС. Методичний матеріал до уроку

26 квітня світ згадуватиме день, коли сталася аварія на Чорнобильській атомній електростанції. 

Спеціально до цієї події, ми підготували пам'ятку, за допомогою якої ви зможете нагадати та розповісти учням про цю техногенну, екологічну та гуманітарну катастрофу. 

Пам'ятка містить основні цифри у контексті аварії, її наслідків та важливості запобігання подібним трагедіям у майбутньому. Сподіваємося, що цей матеріал допоможе ефективно розкрити тему аварії вашим учням, спонукаючи до обговорення та роздумів.

Переходьте за посиланням ⤵️ 

https://bit.ly/4d0oyCy

та завантажуйте пам’ятку!

Підвищуючи обізнаність учнів та учениць про наслідки аварії, ми робимо великий вклад у енергетичну безпеку кожної країни на планеті Земля!

Джерело: Видавництво «Ранок»: природничі науки

5 порад для організації виховної години до Дня пам'яті аварії на Чорнобильський АЕС

Аварія на ЧАЕС – одна з найстрашніших техногенних катастроф в історії людства. Ця трагедія вплинула на весь світ, але особливо – на Україну. Цьогоріч минає вже 38 років із дня аварії, але що ми насправді дізналися про неї за ці роки? На жаль, довкола Чорнобиля існує чимало вигадок та фейків (ще радянських часів), які, звісно, важливо розвінчувати.

Розкажіть дітям про катастрофу

Та про те, як і чому вона сталася. Що обрати: суху мову фактів чи сторітелінг? Вирішувати вам. Проте варто розуміти, що роки йдуть і нові покоління все далі від катастрофи. Це не погано, але говорить про те, що їм буде дещо складніше осягнути трагедію. Як же ж говорити з дітьми?

• Не зосереджуйтеся лише на поганому. Акцентуйте на позитивних моментах, наприклад, як люди обʼєдналися для подолання наслідків.

• Додайте емоцій. Не варто говорити про Чорнобиль формально чи занадто пафосно. Але можна зосередитися на людських долях, які незворотно змінилися в ніч на 26 квітня. Розказати про ліквідаторів аварії, про медиків, про науковців.

• Дайте можливість дослідити історію самостійно. Нехай діти пошукають тематичні фотографії чи відео, які ви потім разом обговорите. 

• Обговорюйте суперечливі моменти. Наприклад, дії тогочасної влади (звісно, це варіант для розмови з учнями старшої школи).

• Говоріть про сучасний стан справ. Зокрема, обовʼязково розкажіть про обʼєкт «Арка», який накрив собою застаріле «Укриття» над четвертим енергоблоком. Цей обʼєкт, до речі, є найдорожчим в Україні.  

Книга-мандрівка. 5 серія. Чорнобиль

Розвінчайте популярні міфи

Чорнобильська катастрофа за десятиліття обросла величезною кількістю міфів, які, серед іншого, підтримувала і радянська (а потім і російська) пропаганда. Та, зрештою, не варто забувати й про фольклор, який інколи набуває просто неймовірних форм. 

Запитайте в учнів заздалегідь, що вони чули про Чорнобиль. Можливо, вони читали про те, що люди світяться від опромінення, що по зоні відчуження бродять мутанти, що від радіації допомагає червоне вино тощо. А потім підготуйте, наприклад, презентацію із розвінчанням цих міфів (можна додати інші неправдиві факти, які часто поширюються в народі).

Катастрофа на Чорнобильській АЕС. 35 років міфів, вигадок та омани // Історія без міфів

Доберіть до своєї розповіді відповідний саундтрек

У 2020 році світ побачив унікальний проєкт «Звуки Чорнобиля», що фактично є художнім переосмисленням трагедії через покоління. Ви можете використати пісні та музику, записані в межах цього проєкту, як саундтрек до своєї розповіді про Чорнобильську трагедію: це підсилить ваші слова.  

Послухати та обрати відповідні пісні ви можете за посиланням

Говоріть про екологію

Чорнобильська катастрофа заподіяла непоправну шкоду екології та назавжди змінила екосистему зони відчуження. І хоча ззовні все може виглядати не так уже і погано (рослини буяють, тварин чимало, є навіть рідкісні), насправді ситуація дуже і дуже серйозна. Тварини у зоні відчуження живуть менше та сильно хворіють, і разом із рослинами зазнають хронічного впливу іонізованого випромінювання. 

Розкажіть дітям, як Україна намагається подолати негативні екологічні наслідки катастрофи, що вдалося зʼясувати вченим, які ідеї щодо покращення екологічної ситуації існують тощо. 

Запропонуйте дітям уявити себе експертами з відновлення радіаційно забруднених територій. Об'єднайте їх у групи та дайте кожній завдання розробити план відновлення забрудненої території. Звісно, діти мають обґрунтувати свої пропозиції, нехай навіть ці пропозиції та пояснення будуть дещо фантастичними. 

Обговоріть питання ядерної енергетики

Чорнобильська катастрофа поставила перед людством чимало питань, зокрема і щодо того, як використовувати ядерну енергію надалі та чи варто робити це взагалі. Адже раніше всі були впевнені, що реактори не вибухають, а ядерна енергетика на 100% безпечна.

Аварія на ЧАЕС змінила підходи до правил безпеки, а також до будівництва атомних електростанцій. Тепер у них закладені всі ризики: на етапі конструювання враховують будь-які небезпеки. Крім того, зараз уже створюють реактори нового покоління, які навіть у випадку вибуху не забруднять територію довкола. 

Запропонуйте учням обговорити використання ядерної енергії у світі. Чи є вона, на їхню думку, безпечною, та чи можна на поточному етапі її замінити? Якщо так, то чим? Можна спробувати пофантазувати на тему світу без ядерної енергії або про те, як зробити її безпечною. 

І обовʼязково додайте актуальний контекст. Територія ЧАЕС 24 лютого 2022 році була окупована російською армією. Вона була під окупацією 36 днів, офіційною датою її звільнення є 3 квітня 2022 року. Весь цей час існувала реальна небезпека нової катастрофи, оскільки на АЕС перебували військові, які розмістили там зовсім не мирну техніку та замінували територію. Чи передбачено це будь-якими правилами безпеки? Сучасний світ розраховував на те, що нічого подібного не станеться, але це сталося. Обговоріть загрози, які виникають, коли ядерні обʼєкти стають фактично заручниками в руках військових злочинців. 

Додатково для створення цікавого уроку скористайтеся нашими матеріалами:

 • Чорнобиль у цифрах.

 • Як провести урок до Дня вшанування ліквідаторів аварії на Чорнобильській АЕС.

ЧОРНОБИЛЬ – НЕ МАЄ МИНУЛОГО ЧАСУ - Українська громада


« повернутися

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень