Кінець навчального року. Оцінювання результатів навчання учнів
Інституційна форма здобуття освіти: очна (денна, вечірня), заочна, дистанційна
Нормативні документи:
Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти (наказ МОН від 08.09.2020 № 1115) Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1—4 класів закладів загальної середньої освіти (наказ МОН від 13.07.2021 № 813) Методичні рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5—6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (наказ МОН від 01.04.2022 № 289) Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи (наказ МОН від 21.08.2013 № 1222)
Семестрове, річне оцінювання в умовах воєнного стану
Нормативний документ: Методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні (наказ МОН від 15.05.2023 № 563)
Проводять очно або дистанційно з використанням інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій, зокрема відеоконференцзв’язку та інструментарію оцінювання, визначеного освітньою програмою закладу освіти. Семестрове оцінювання залежно від ситуації проводять за результатами: тематичного, поточного; підсумкового оцінювання за семестр, зокрема у вигляді письмової контрольної роботи, тестування, діагностичної роботи, усної співбесіди тощо з використанням за необхідності технологій дистанційного навчання і засобів зв’язку. Рекомендовано зараховувати всі оцінки, які отримав учень упродовж цього семестру, незалежно від форми здобуття освіти, зокрема отримані в закладі освіти за місцем тимчасового перебування. Це може бути будь-який заклад загальної середньої освіти, у тому числі й приватні заклади освіти в Україні чи за її межами. Річне оцінювання проводять на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок; за результатами ІІ семестру (якщо в учнів із числа тимчасово переміщених осіб та з тимчасово окупованих територій немає задокументованих результатів оцінювання за І семестр; за результатами І семестру, з урахуванням поточного оцінювання в ІІ семестрі (за його наявності).
Річне оцінювання може бути проведено перед початком навчального року, зокрема з використанням технологій дистанційного навчання і засобів зв’язку. В окремих випадках річне оцінювання можна здійснювати упродовж I семестру наступного навчального року.
Особливості семестрового та річного оцінювання
Для проведення семестрового та річного оцінювання учень може надати інформацію з електронного журналу і щоденника, зокрема електронного, із попереднього або тимчасового місця навчання. За рішенням педагогічної ради під час оцінювання дозволено враховувати результати навчання із відповідних предметів: музичного, образотворчого мистецтва, фізичної культури тощо, отримані учнями у закладах позашкільної освіти.
Нормативні документи: Корегування семестрової оцінки — пункт 3.2 Інструкції з ведення класного журналу учнів 5—11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів (наказ МОН від 03.06.2008 № 496) Корегування річної оцінки — пункти 9—10 Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання (наказ МОН від 14.07.2015 № 762)
Двобальна шкала оцінювання «Зараховано / не зараховано» в умовах воєнного стану
Нормативний документ: Методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні (наказ МОН від 15.05.2023 № 563)
Двобальну шкалу оцінювання застосовують лише за рішенням педагогічної ради і наказом керівника: у разі відсутності через об’єктивні причини задокументованих результатів оцінювання, зокрема якщо в учня немає змоги долучитися до навчання під керівництвом педагогів; пропуску учнем понад 50% уроків із певного предмета; поєднання навчання в закладі освіти країни перебування за очною формою і в закладі загальної середньої освіти України за однією з форм здобуття освіти; під час оцінювання предметів варіативної складової.
У разі відсутності результатів річного оцінювання та/або державної підсумкової атестації після завершення навчання за освітньою програмою закладу освіти учень має право до початку нового навчального року пройти річне оцінювання та/або державну підсумкову атестацію. У разі повторного непроходження річного оцінювання та/або державної підсумкової атестації педагогічна рада відповідного закладу освіти спільно з батьками учня до початку нового навчального року вирішує питання про визначення форми та умов подальшого здобуття таким учнем повної загальної середньої освіти (частина п’ята ст. 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX; далі — Закон України «Про повну загальну середню освіту»).
Дострокове оцінювання
Нормативний документ: Частина шоста ст. 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту»
Дострокове оцінювання застосовують у разі вибуття учня із закладу освіти з таких причин: виїзд за кордон; призов на військову службу.
Індивідуальна форма — екстернат
Нормативний документ: Розділ ІІ Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти (наказ МОН від 12.01.2016 № 8 у редакції наказу МОН від 10.02.2021 № 160)
Річне оцінювання проводять з усіх навчальних предметів, обов’язкових для вивчення відповідно до освітньої програми. Результати річного оцінювання оформлюють протоколом оцінювання. Оцінювання проводять, як правило, до закінчення навчального року.
Індивідуальна форма — сімейна (домашня)
Нормативний документ: Розділ ІІІ Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти (наказ МОН від 12.01.2016 № 8 у редакції наказу МОН від 10.02.2021 № 160)
Підсумкове оцінювання (семестрове та річне, що здійснюється за результатами семестрового), а також атестація Навчальний час для проведення формувального оцінювання визначає заклад освіти, але не більше ніж чотири навчальні дні упродовж навчального року (з урахуванням вимог до організації освітнього процесу відповідно до державних санітарних правил і норм).
Особливості оцінювання учнів 1—4 класів На бажання одного з батьків учня індивідуальним навчальним планом можна визначити проведення оцінювання додатково — більше двох разів на рік. Таке оцінювання проводять як формувальне — шляхом спостереження за учнем у різних видах навчальної діяльності або за допомогою інших засобів формувального оцінювання. Формувальне та підсумкове оцінювання проводять за спільної участі педагогічного працівника та одного з батьків. Може бути організовано в освітньому середовищі, звичному для учня.
Оцінювання учнів, що здобувають освіту з використанням технологій дистанційного навчання
Нормативний документ: Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти (наказ МОН від 08.09.2020 № 1115) Заклади освіти можуть використовувати технології дистанційного навчання під час організації здобуття освіти за різними формами — очною (денною, вечірньою), заочною, мережевою, екстернатною, сімейною (домашньою), педагогічним патронажем.
Особливості оцінювання учнів, які навчаються в двох закладах освіти — країни перебування та України
Нормативний документ: Методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні (наказ МОН від 15.05.2023 № 563) Оцінювання предметів, які учень вивчав в закордонній школі і які відповідають предметам освітньої програми закладу освіти в Україні, рекомендовано здійснювати на підставі результатів, отриманих у закордонній школі. Переведення оцінок, отриманих у закордонній школі, у 12-бальну систему в межах автономії заклад освіти здійснює самостійно.
Оцінювання предметів, яких учень не вивчав в школі країни перебування: навчальні досягнення з української, мови, української літератури, історії України, географії України, захисту України, правознавства оцінюють вчителі українського закладу освіти з використанням технологій дистанційного навчання; пройти річне оцінювання можна до початку навчального року (згідно з частиною п’ятою статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).
Підготувала Олена Святенко, заступник начальника управління — начальник відділу оцінювання закладів освіти управління інституційного аудиту Державної служби якості освіти України
Джерело: https://ezavuch.expertus.com.ua/10014908